بررسی درخواست های پیامبران از خدا در قرآن کریم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده کاووس حاجتی
- استاد راهنما سیّد یوسف محفوظی موسوی علی مطوری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
پیامبران(علیهم السّلام)در طول رسالت خود، خواسته هایی از خداوند داشتند که از بین آنها ، مواردی که خداوندخود در قر آن به آنها اشاره کرده است ،از جهاتی بر سایر ادعیه برتری دارند. درخوست های پیامبران به زیور آیات الهی آراسته و منتسب به خدای متعال هستند و شخص محقّق را از بررسی متن و سند آنها بی نیاز می گردانند. آیاتی که در این باره وجود دارد ـ از حیث محتوا و مضمون به سه دسته تقسیم می شوند .الف ـ إقراری و معترفانه ، ب ـ شکوه آمیز و معترضانه از قوم خود، ج ـ درخواستی و مطالبه ای. از نظر تقسیم بندی نوع مطالبات ، می توان به طلب بخشش برای خود و اطرافیان ، صبر و استقامت دررسیدن به هدف اشاره کرد . خواسته های عبادی و معنوی پیامران بر بقیه ی موارد مقدّم بودند. برخی از مطالبات آنها لعن و نفرین مخالفان و دشمنان بود که آن هم به أمر و رضایت الهی صورت می گرفت. خواسته های تعلیمی خدابه پیامبران ـ که بیشتر مربوط به رسول أکرم(ص)هستند ـ با فعل امر«قُل» شروع می شوند که در علوم قرآن «خطاب تشریف» نامیده می شوند .فعل « قل » در این آیات نشانگر این است که گفت و گوی پیامبر (ص)با مردم به فرمان خداست . فرزند خواهی عدّه ای ازرسولان إلهی در زمان پیری به این جهت بود که تلاش و زحمات آن ها ،بعد از مرگشان بی نتیجه نماند و نسلی پاک و فرزندان صا لحی، راه شان را إدامه بدهند.در پاسخ به خواسته ها ، فقط رسول أکرم با أالقاب تجلیل آمیز خطاب گردید تا منزلت پیامبر (ص) برسایر أنبیاء نشان داده شود . .پیامبران قبل ازهر خواسته ای ناتوانی خود را در برابر خدا إقرار می کردند تا روح خود را برای اتّصال به رحمت و فضل الهی آماده کنند. حوائج معنوی را مستقیماً و خواسته های مادّی را غیر مستقیم بیان می کردند .خواسته های تعداد کمی ازآن هامانند حضرت موسی (ع) نسبت به رویت خدا و حضرت نوح،برای بخشش فرزند خطاکار، به مصلحت الهی مسکوت ماندند و مورد إجابت قرار نگرفتند.تقاضای أنبیاء به خاطر رعایت آدابی چون تمسّک به ربوبیِت ، به کار گیری أسماء حسنای الهی متناسب با آیات ،حقیر دیدن خود ، وتسلیم محض خدا بودن ،رنگ و صبغه ی إلهی به خود گرفتند .
منابع مشابه
اطاعت از خاتم پیامبران در قرآن کریم
رسول و امت هر یک مسئولیتی دارند؛ رسول مسئول تبلیغ آیات و احکام الهی است و امت اسلامی مسئول فهم و پذیرش دعوت الهیاند، درواقع حقیقت اطاعت، کوشش برای رسیدن به هدف والای رسول است. مسئولیت خاتم پیامبران بلاغ آشکار است و در مقابل، وظیفۀ مؤمنان قراردارد که اطاعت است. اطاعت مؤمنان از رسول اکرم موجب هدایت، قبولی اعمال، وحدت و دوری از گناه میشود و اطاعت نکردن باعث عذاب دنیوی و اخروی است. بنابراین ا...
متن کاملاطاعت از خاتم پیامبران در قرآن کریم
رسول و امت هر یک مسئولیتی دارند؛ رسول مسئول تبلیغ آیات و احکام الهی است و امت اسلامی مسئول فهم و پذیرش دعوت الهیاند، درواقع حقیقت اطاعت، کوشش برای رسیدن به هدف والای رسول است. مسئولیت خاتم پیامبران بلاغ آشکار است و در مقابل، وظیفۀ مؤمنان قراردارد که اطاعت است. اطاعت مؤمنان از رسول اکرم موجب هدایت، قبولی اعمال، وحدت و دوری از گناه میشود و اطاعت نکردن باعث عذاب دنیوی و اخروی است. بنابراین ا...
متن کاملعمومیت ارسال پیامبران از منظر قرآن کریم
آنگونه که از ظاهر برخی از آیات قرآن کریم برمیآید سخن از عمومیت نبوت و ارسال پیامبران برای همۀ مناطق زمین است به اینصورت که نبوت، حقیقتی فراگیر و شامل همۀ امتها و اقوام است. اما این سخن قرآن با گزارشهای تاریخی سازگاری ندارد، زیرا تاریخ فقط از وجود پیامبران در منطقۀ خاورمیانه سخن میگوید و هیچ گزارش معتبر تاریخی دربارۀ وجود پیامبران در سایر مناطق و تمدنهای بزرگ جهان وجود ندارد. ناسازگاری ق...
متن کاملاطاعت از خاتم پیامبران در قرآن کریم
رسول و امت هر یک مسئولیتی دارند؛ رسول مسئول تبلیغ آیات و احکام الهی است و امت اسلامی مسئول فهم و پذیرش دعوت الهی اند، درواقع حقیقت اطاعت، کوشش برای رسیدن به هدف والای رسول است. مسئولیت خاتم پیامبران بلاغ آشکار است و در مقابل، وظیفۀ مؤمنان قراردارد که اطاعت است. اطاعت مؤمنان از رسول اکرم موجب هدایت، قبولی اعمال، وحدت و دوری از گناه می شود و اطاعت نکردن باعث عذاب دنیوی و اخروی است. بنابراین اط...
متن کاملنقش خدا در تاریخ از منظر قرآن کریم
موضوع نقش آفرینان در تاریخ، از گذشته ذهن اندیشمندان را به خود مشغول کرده است. کدام اراده ها در بهوجودآوردن حوادث و وقایع مأثرند؟ آیا جهان بر اساس برنامهای ازپیش تعیینشده از سوی خدا، به جلو میرود و انسان در تحولات آن تأثیری ندارد یا جز انسان کسی در تاریخ نقش آفرینی نمی کند یا... طیفی از دیدگاه ها از قبول مطلق تا انکار مطلق «نقش خدا در تاریخ» قابل ردیابی است. این نوشتار در پی آن است که ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023